Als ondernemer draag je vaak veel petten: van boekhouder tot marketingmanager en alles daartussenin. Maar soms is het gewoon te veel. Het kan leiden tot stress, overbelasting en zelfs een stagnatie van de groei van je bedrijf. Gelukkig is er een oplossing: uitbesteden aan een virtual assistant. Ben je als ondernemer overweldigd door al die vele taken die op je bord liggen? Geen zorgen, we’ve got your back! In deze blog delen we 7 waardevolle tips om effectief werkzaamheden over te dragen aan een VA, zodat jij je kunt focussen op wat echt belangrijk is voor de groei van jouw bedrijf. Van het zetten van de eerste stap tot het vinden van de perfecte match. Hier zijn onze 7 tips voor jou.
1. Grow while you go
Uitbesteden is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Toch is er maar één manier om ermee te starten. Begin gewoon! En zoals ik ook tegen de VA’s zeg die we opleiden ‘Grow while you go’. Je hoeft het allemaal niet meteen uit te vinden. Begin gewoon met het eerste ding op je hè-getver-lijstje zoals ik dat altijd noem. Zorg dat het je meteen oplucht of ontlast. Dat is een goede eerste stap.
2. Teamwork makes the dream work
Veel mensen zeggen: alleen ga je sneller, met een team kom je verder. Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat je met een team én sneller én verder komt. Zeker met de online communicatiemiddelen die we nu allemaal voorhanden hebben. Dus investeer niet alleen in je team maar ook in je infrastructuur. One step at a time.
3. If the Why is clear, the How is easy
Om taken goed uit te besteden, is het belangrijk om duidelijk te communiceren. Vertel niet alleen wat je nodig hebt, maar vooral waarom je het nodig hebt. Op die manier wordt de kans op misverstanden kleiner (en misverstanden kunnen, wanneer je mensen inhuurt, behoorlijk in de kosten lopen!). Bovendien kunnen mensen, wanneer ze begrijpen waarom ze iets doen, met je meedenken. Misschien hebben ze wel een betere of efficiëntere oplossing! Als ze iets doen dat direct resultaat oplevert en meteen online kan, is dat direct waardevol. Bovendien maakt het voor iedereen leuker, want als je het doel begrijpt, heb je er meer plezier in.
4. De juiste talenten op de juiste plaats
Het is voor mij van enorm belang dat de juiste mensen op de juiste plek zitten. Het is essentieel dat mensen kunnen doen waar ze echt goed in zijn en wat ze leuk vinden. Op die manier behalen we de beste resultaten. Als ik in mijn team niet de juiste expertise kan vinden, ga ik actief op zoek naar iemand die die expertise wel heeft. Gelukkig zijn er tegenwoordig virtual assistants die zich hebben gespecialiseerd in verschillende vakgebieden. Op die manier kan iedereen binnen ons team zich focussen op waar hij of zij het beste in is! Zo heb ik onlangs in mijn team gevraagd of iemand ons kon helpen met Pinterest. Tot mijn verrassing had Lilian net een training afgerond. Zij neemt nu die taak op zich. Het is echt een win-winsituatie.
5. Denk als een ondernemer bij investeren
Werk uitbesteden kost geld. Maar als ondernemer heb jij ook de mindset om vooral te kijken naar wat een investering je oplevert, toch? Maak eens een berekening van wat jij in een werkdag zou kunnen bereiken als je je echt met je business of puur met sales zou bezighouden. Wat nu als je voor een halve dag per week een virtual assistant inhuurt die gespecialiseerd is in wat ze doet? En jou zo meer dan een halve dag aan beschikbare tijd oplevert? Dan is die rekensom snel gemaakt.
6. Doe waar je van houdt
Waarom ben je eigenlijk gaan ondernemen? En welke taken brengen je echt plezier? Zorg ervoor dat je daar tijd voor vrijmaakt. Want alleen dan blijf je gemotiveerd en vol passie, en kun je die energie in je bedrijf blijven steken. Voor mijzelf, geef ik graag webinars en bedenk ik de inhoud voor trainingen. Daarnaast vind ik het geweldig om te experimenteren. Veel van de tools en technieken die we gebruiken testen we eerst in ons team voordat we ze in de trainingen opnemen. Maar ook het organiseren van ons teamuitje is iets waar ik van geniet. Het is leuk om anderen te verrassen, en ik vind het ook gewoon leuk om te bedenken. Dat is het mooie van ondernemen: je hebt de vrijheid om te kiezen wat je doet. So choose wisely 🙂
7. Hoe start je met uitbesteden?
Heb je geen idee waar je moet beginnen met uitbesteden? Neem dan eens een kijkje op onze ‘Not-to-do-list’ met 250 taken die je gerust kunt uitbesteden.
Maak vervolgens je eigen lijstje met taken die je vanaf volgende maand graag door een expert wilt laten uitvoeren. Op de VA profiel pagina vind je meer dan 90 professionele virtual assistants, opgeleid door VA school, die klaarstaan om deze taken voor je uit te voeren.
Ontdek hoe zij jou kunnen helpen bij de groei van jouw bedrijf! Maak ruimte voor magie in je business, je verdient het.